Psihologul Mihail Csíkszentmihályi, cel care a introdus conceptul de flow, vorbea despre activitățile generatoare de flow ca fiind acele activități “în care ești complet absorbit, de dragul lor. Eul dispare. Timpul zboară. Fiecare acțiune, mișcare și gând urmează inevitabil celei precedente, ca și cum ai cânta jazz. Întreaga ta ființă este implicată și îți folosești abilitățile la maximum.”1

*****

Iar atunci când ești în starea de flow te simți foarte bine!

Cum ne dăm seama că suntem în starea de flow? Atunci când oamenii sunt întrebați ce anume simt atunci când ating starea de flow în munca depusă, răspunsurile lor sună cam așa:

Am foarte multă energie!

Mă simt implicat în ceea ce fac.

Simt că timpul zboară!

Simt că locul meu este aici.

Sunt conectat la ceea ce fac.

Am experimentat un sentiment de intimitate cu activitatea.

Mă simt învigorat.

Vreau să împărtășesc și cu ceilalți.

Am sentimentul că așa ar trebui viața să arate.

Simt că fac parte din ceva important.

Nu mă gândesc la nimic altceva. Doar îmi fac treaba, sunt aici și acum.

*****

Care sunt activitățile care ne fac să ne simțim împliniți? Activitățile care simțim că au un scop și de care suntem foarte interesați? Cum le-am putea recunoaște și cum le-am putea multiplica?

Când suntem ”în flow”:

  • Suntem absorbiți complet de ceea ce facem –focus, concentrare
  • Trăim un sentiment de extaz – suntem în afara realității cotidiene
  • Avem claritate – știm ce trebuie făcut şi cât de bine ne descurcăm
  • Știm că avem abilitățile necesare rezolvării sarcinii, avem control asupra situației
  • Suntem calmi – nu suntem îngrijorați de propria performanță, trecem de limitele propriului ego
  • Percepția subiectivă a timpului este modificată, suntem în afara timpului, suntem în prezent, orele trec ca minutele
  • Suntem motivați intrinsec– indiferent de rezultat, starea de flow este o recompensă în sine

*****

Starea de flow este strict legată de o anumită sarcină și nu de o anumită ocupație – o ocupație este formată dintr-o multitudine de sarcini, dintre care unele pot să ne placă, iar altele, nu. De exemplu, unui profesor, îi poate plăcea foarte mult să-și pregătească și să-și țină cursurile (în care ajunge la o stare de flow), dar îi displace foarte mult să participe la ședințele cu comitetul de profesori.

*****

Flow-ul în carieră presupune să identificăm acele activități care ne vor aduce cea mai mare satisfacție, în majoritatea timpului. Starea de flow se obține prin participarea la sarcini care au un scop și care sunt suficient de dificile încât să ne simțim incitați, dar nu atât de dificile încât să nu le putem face.  Dacă sarcina este prea complicată pentru nivelul nostru actual de cunoștințe, ne vom simți copleșiți. Dacă sarcina este prea ușoară, ne vom plictisi. Dificultatea sarcinii trebuie să fie semnificativă, dar să nu depășească capacitatea noastră de a o rezolva.

flow 2

Csikszentmihalyi a descoperit că experiențele generatoare de flow tind să fie corelate mai mult cu activitățile legate de muncă, decât cu cele legate de timpul liber. Acest lucru nu este surprinzător, întrucât activitățile legate de muncă sunt, de obicei, mai structurate decât cele legate de timpul liber. În muncă vorbim de obiective și așteptări legate de performanță și primirea de feedback; plus, munca cere concentrare.

*****

Deși starea de flow apare mai ales atunci când muncim, ea se poate regăsi în mai toate rolurile de viață (coleg, partener, prieten etc), atât timp cât alegem un anumit comportament în mod deliberat.

*****

Atunci când suntem în starea de flow nu ne mai petrecem mult timp îngrijorându-ne asupra abilității noastre de a ne îndeplini sarcina bine. Ne angajăm în mai puține dialoguri interne negative – „Oare sunt suficient de bun/ă?”, „Dacă fac o greșeală?”, „Oare oi face bine ceea ce fac?”,  – fiind astfel concentrați pe ceea ce facem și nu pe noi – pur și simplu facem ceea ce știm că putem face.

*****

Atunci când ne angajăm în activități care contează pentru noi, simţim că şi noi contăm. Aşă că o întrebare importantă este: Ce contează/ ce este important pentru mine?  Starea de flow este asociată nu numai cu abilităţile noastre, dar şi cu valorile noastre.  Atunci când activitatea pe care o desfăşurăm corespunde valorilor noastre, nu mai pierdem timpul cu întrebări de genul „De ce fac asta?” – ne simţim complet motivați. Ne este mai ușor să tolerăm diverse schimbări în situația legată de munca noastră. Dimpotrivă, atunci când nu există conexiune între ceea ce facem şi ceea ce valorificăm, apar conflicte interne care ajung să ne împiedice să rezolvăm respectiva sarcină. Putem deveni demoralizați sau chiar depresivi. Putem ajunge uşor la concluzia că ceea ce facem nu contează, pentru că de fapt nu conteză pentru noi.

*****

Ultimele cercetări în psihologie arată că starea de flow poate fi cultivată. Uită-te pe blog sau participă la activitățile noastre pentru a afla cum îți poți crește starea de bine, implicându-te în cât mai multe activități generatoare de ”flow”.

 

Referințe:

  1. Geirland, John (1996). “Go With The Flow”. Wired magazine, September, Issue 4.09.
  2. http://www.ted.com/talks/mihaly_csikszentmihalyi_on_flow.html.
  3. Csikszentmihalyi, Mihaly (2008). Flow: The Psychology of Optimal Experience. New York: Harper Perennial Modern Classics
  4. Niles, Spencer G., Amundson, Norman E. & Neault, Roberta A.(2011). Career Flow: A Hope-Centered Approach to Career Development. Boston: Pearson Education, Inc