Dacă vrei să faci o schimbare pozitivă în viața ta, e mult mai probabil să ai succes dacă ții cont de șase surse de influență. În Change Anything: The New Science of Personal Successtrainerii corporate Kerry Patterson, Joseph Grenny , David Maxfield, Ron McMillan și Al Switzler explică exact cum să faci acest lucru și de ce funcționează.

 

 

„Cei mai mulți oameni nu reușesc să-și atingă obiectivele personale deoarece nu le este deloc clar ce anume le influențează de fapt comportamentul”.

Conform autorilor, cele șase surse de influență care acționează constant asupra noastră sunt:

***

1.Motivația personală

Pentru a-ți crește motivația, găsește o cale prin care să ajungi să „iubești ceea ce urăști”. De exemplu: gândește-te la o modalitate de a face mișcare care chiar îți place. Descoperă alimente sănătoase care sunt și gustoase.

****

Însă motivația personală nu e întotdeauna suficientă, pentru că uneori ne lipsesc…. 

***

2. Abilitățile personale

Mulți oameni sunt cu adevărat motivați să facem o schimbare, dar pur și simplu nu știu exact cum să procedeze. De fapt, le lipsesc abilitățile necesare, nu motivația. De exemplu, mulți își doresc să spună „nu” anumitor solicitări, dar nu știu cum să formuleze un refuz eficient. Mai ales dacă interlocutorul insistă sau pare că se supără dacă este refuzat. În aceste situație ar fi util pur și simplu să înveți să comunici mai eficient. Participă la un workshop sau observă cum procedează alte persoane mai abile când sunt puse în situația să refuze o solicitare.

***

3-4 Motivația socială și capacitatea socială

Suportul sau dimpotriva tentațiile oferite de cei din jur, precum și ce anume reprezintă un comportament normal pentru grupul din care facem parte ne influențează în mare măsură. Așa că:

  • Petrece timp cu oameni care au comportamentul/obiceiul pe care vrei să-l adopți și evită „complicii” care au obiceiul pe care vrei să îl schimbi. De exemplu, dacă vrei să faci mai mult sport, petrece timp cu oameni cărora le place să fie activi. Dacă vrei să mănânci mai sănătos, nu lua zilnic prânzul cu colegii care comandă mereu pizza.
  • Redefinește ce înseamnă „normal”.De exemplu, noul normal poate fi să mănânci în general sănătos și ocazional junk food, în loc să fie invers. 

***

5. Motivația structurală

Conectează „recompensele și pedepsele pe termen scurt” cu noile obiceiuri pe care vrei să le adopți. Exemplu de „recompensă”: după fiecare antrenament la sală, oferă-ți un shake delicios de fructe. Exemplu de „pedeapsă”: calculează cât cheltuiești lunar pe țigări.

***

6. Capacitatea structurală

Mediul înconjurător are o influență puternică asupra alegerilor noastre, în bine sau în rău. Modelează-ți așadar mediul astfel încât să faciliteze comportamentele dorite. De exemplu, dacă vrei să mănânci mai sănătos, lasă coșulețul cu fructe la vedere și ascunde biscuiții în cel mai îndepărtat și întunecos sertar.

***

CUM SĂ EVIȚI TENTAȚIILE

„Găsirea momentelor cruciale te ajută să reduci o problemă zilnică, care durează de dimineața până seara la o  problemă care durează doar o oră-două pe zi”.

În ciuda aparențelor, tentațiile nu sunt permanente, ci, de-a lungul unei zile, devin puternice în anumite situații mai vulnerabile. Dacă treci cu bine de aceste momente cruciale, vei reuși să te ții de ce ți-ai propus. Exemple de momente cruciale: unii oameni care au renunțat de curând la fumat rezistă fără probleme în general, dar cedează  tentației atunci când socializează la un pahar de alcool. Sau, legat de comunicare eficientă, unii oameni pot spune la început „nu” unei solicitări, dar cedează dacă interlocutorul insistă și vine cu argumente suplimentare.

***

Pentru aceste situații vulnerabile e foarte folositor dacă poți să planifici în avans anumite „reguli” de urmat: respectiv să decizi în avans ce vei face atunci. De exemplu, când se lasă de fumat, unele persoane evită alcoolul în primele săptămâni ca nefumători. Cei care învață să comunice mai eficient își pregătesc în prealabil replici de tipul „dacă ea va spune X, eu voi spune Y și dacă insistă voi spune Z, etc.” pentru a avea răspunsurile la îndemână.

***

IA CU TINE

# Adaptează ideile de mai sus propriilor tale obiective.

# Experimentează și actualizează-ți planul în mod regulat în funcție de rezultatele obținute.

# Învață din eșecuri și adaptează-ți planul în consecință.

# NU te baza doar pe sursa nr. 1, motivația personală, ci ține cont și de celelalte surse de influență, respectiv:

  • învață abilitățile care îți lipsesc (sursa 2)
  • petrece mai mult timp cu oamenii ale căror obiceiuri vrei să le dobândești și mai puțin timp cu „complicii”. Redefinește ce înseamnă un comportament „normal”. (sursele 3 și 4)
  • oferă-ți o mică recompensă pentru fiecare pas înainte și calculează cât anume pierzi (financiar, ca sănătate, ca perspective de dezvoltare etc.) dacă nu renunți la obiceiul actual  (sursa 5)
  • modelează-ți mediul astfel încât să te susțină în planurile tale (sursa 6)

*******

Astfel,  vei  descoperi în timp ce funcționează cel mai bine pentru tine.


S-ar putea să îți placă și Un truc pentru a crea obiceiuri pozitive – Secretul ascuns la vedere.

***

 

Adriana Georgescu

ICF ACC Coach, Trainer, GCDF Career Counselor