Dacă nu îți place să folosești tehnica Pomodoro pentru că simți cum alarma ceasului te scoate din ritm, poți folosi o versiune modificată numită Flowtime, descrisă de Zoë Read-Bivens în Medium.

 

Pe scurt, Pomodoro presupune să lucrezi în intervale de 25 de minute, în care te concentrezi pe o singură sarcină, iar atunci când timpul s-a scurs (sună o alarmă pe care ai setat-o în prealabil), să iei o scurtă pauză.

 

Scopul Pomodoro este să împiedice întreruperile, dar alarma ceasului sau telefonului te poate întrerupe exact când ești concentrat și în flow – starea în care ești complet absorbit de ceea ce faci și foarte productiv.

 

Pomodoro poate fi o abordare excelentă pentru sarcinile neplăcute – limita de timp și promisiunea unei pauze ca recompensă te pot încuraja să rămâi concentrată și să îți faci treaba.

 

Dar pentru sarcini care necesită creativitate, inovație și/sau rezolvarea de probleme complexe ai  nevoie de un timp mai îndelungat pentru a intra în zona de concentrare adâncă. Și odată intrat acolo, e productiv să rămâi „în zonă” cât de mult „te ține”  – până apar semnele oboselii (iar când ele apar, e mai productiv să iei o pauză decât să insiști).

 

Cum folosești tehnica Flowtime:

— alegi sarcina

— notezi momentul în care începi să lucrezi la ea

— lucrezi până când simți că începi să obosești și ai nevoie de o pauză.

— notezi momentul în care ai încheiat

— faci o pauză suficient de lungă ca să te simți revigorat

 

Ca în tabelul de mai jos:

 

 

 

Cum te ajută Flowtime:

— te sprijină să te concentrezi până intri în starea de flow

— afli cât de mult timp dedici diferitelor tipuri de sarcini – și poți estima mai bine durata lor pe viitor

— descoperi ce activități ai putea reduce sau elimina pentru a face loc obiectivelor tale prioritare

— monitorizezi întreruperile – telefoane, sms-uri, mailuri, colegi – și poți să planifici cum să le reduci

— descoperi zilele și orele când ești cel mai productiv (și când nu)

 

În concluzie

Ai putea utiliza un amestec de tehnici – Pomodoro pentru sarcini neplăcute și monotone, și Flowtime pentru activități solicitante care te inspiră.

 

Adriana Georgescu, consilier în carieră GCDF, trainer și coach ICF ACC, este co-fondator al fullbloom (startup) și explorerKid (ONG). 

Blogul fullbloom oferă resurse și idei pentru o carieră și o viață înfloritoare. Descoperă gratuit ceea ce alții nu învață nici la cursuri plătite! În plus, primești pe loc acces gratuit la două instrumente: testul de abilități și interese de carieră și testul PERMA-H de măsurare a satisfacției vieții.