networkingÎi știm cu toții. Sunt acei oameni care par să se înțeleagă bine cu toată lumea. Care pot să lege relații mai cu oricine, indiferent de domeniu. Care relaționează ușor cu ceilalți. Li se mai spune „extroverți”, „conectori”, „amplifieri”, „relaxați”. Dacă îi privim atent, remarcăm că mai toți au aceleași obiceiuri, fac aceleași lucruri.

Ca orice abilitate, networking-ul – abilitatea de a construi relații profesionale eficiente, poate fi învățat. Dacă vrei. Vom fi toți la fel de iscusiți? Probabil că nu. Dar cu siguranță putem ajunge la un nivel suficient de bun cât să putem să ne construim o rețea de relații profesionale relevante.

Dacă vrei să te ajute enumerarea de mai jos, nu trece pur și simplu prin ea – ca „gâsca prin apă” ar spune o vorbă românească. Reflectează. Unele afirmații ar putea părea absolut evidente sau banale. Oprește-te, totuși, după fiecare și gândește-te: Este ceva ce faci deja? Cât de des? În ce situații? Dacă nu, ce te împiedică? Care sunt situațiile în care nu ai nicio problemă să dai dovadă de respectivele comportamente? Ce te-ar ajuta să extinzi aceste comportamente și în situații mai formale? Cum arată oameni care sunt buni în acest domeniu? Ce ai putea „împrumuta” de la ei?

 

Iată si obiceiurile de care vorbeam:

  1. Poate nu ajungi până la capăt (știm, riscul articolelor lungi…), așa că îți spunem aici care credem că este cel mai important aspect. Dacă ar fi un singur lucru pe care par să îl facă cei care interacționează ușor cu oamenii este să transmită încredere. Cum fac asta?
  • Se fac plăcuți. Zâmbesc – cu greu pot fi bătute un zâmbet onest și o atitudine deschisă.
  • Arată competență – știu (au cunoștințe), vor (au intenții bune) & aplică (fac ce spun).
  • Nu simt nevoia să arate cât de deștepți sau influenți sunt
  1. Sunt în mod autentic interesați de oameni (punctual, de interlocutorii lor). Ascultă. Încearcă să înțeleagă.
  2. Se poartă cu cei din jur ca și cu prietenii lor – fără agendă ascunsă, fără a încerca să se promoveze. Această atitudine se aplică și atunci când intră într-o încăpere plină de necunoscuți – îi privesc pe cei din jur ca pe potențiali prieteni și nu ca pe niște pericole, de care ar trebui mai degrabă să se ferească.
  3. Țin minte numele celor care li se prezintă.
  4. Ajută. Se gândesc mai întâi la ce pot face pentru ceilalți, ce le pot oferi, înainte de a se gândi la câștigurile personale. Sunt generoși.
  5. Sunt autentici – se poartă natural, nu încearcă să fie ceea ce nu sunt, construiesc relații cu persoane care chiar li se par interesante și de care le pasă. De fapt, le pasă de oameni în general.
  6. Știu ceea ce este important despre oamenii cu care doresc să interacționeze. Citesc reviste, cărți, bloguri, le urmăresc pe platforme sociale, caută să le cunoască interesele, pasiunile, familia. Ajutorul specific poate fi mai relevant decât general. Uitându-ne la bogăția resurselor  informaționale din ziua de azi, nu prea există scuze că nu ai putea face și tu asta.
  7. Încep cu mult înainte de a avea nevoie de ceva. Încep acum. Nu așteaptă timpul potrivit, mai multe patalamale sau cine știe ce alte momente relevante. Să te conectezi este ca și cum ai hotârî să devii super fit și sănătos- cel mai bun moment ar fi fost acum câțiva ani, când nu te durea încă nimic, dar următorul cel mai bun moment este acum. Cel mai nepotrivit moment este atunci când ai nevoie de ceva (atunci când deja „te doare tare”) – mai nimănui nu-i place să fie apelat doar când este nevoie de ea/ el.  Din păcate, cel mai adesea, exact asta facem – apelăm la cei din jur doar când avem nevoie de ei.
  8. Sunt deschiși discuțiilor de tot felul. Dar despre ce să vorbești? Un acronim ușor de ținut minte în situații în care trebuie să interacționezi cu oameni noi este FORM – Familie, Ocupație, Recreație, Mesajul tău (ce vrei să transmiți despre tine, cum vrei să își aducă aminte despre tine)
  9. Încearcă să găsească subiecte și interese comune de la care să pornească. Cu toții avem măcar câteva lucruri în comun. Provocarea este să fie găsite.
  10. Sunt perseverenți. Au învățat să fie toleranți la refuzuri sau stagnări. Ca și în viața personală, construirea unei relații profesionale de calitate cere timp. Cu atât mai mult atunci când încercăm să ne conectăm cu persoane publice cunoscute. Doar pentru că nu primești nici un răspuns sau ți se spune nu, nu înseamnă neapărat că s-a terminat (atenție, a nu se confunda perseverența cu sâcâiala!). Majoritatea dintre noi dăm un telefon sau trimitem un email și considerăm că ne-am făcut treaba. Dar de cele mai mult ori, nu este suficient. Acesta este doar începutul. Trebuie să ne clarificăm cu ce putem ajuta persoanele cu care vrem să intrăm în contact, ce aducem nou și diferit față de alții.
  11. Mențin legătura. Constant. Un telefon, un articol interesant, o invitație, un la mulți ani, un mesaj de mulțumire, orice poate fi util și relevant. Micile atenții contează. Actele de bunăvoință făcute pur și simplu, fără nicio așteptare, doar pentru că ne-am gândit la persoana respectivă, nu numai că ajută enorm la crearea și consolidarea unor relații profesionale, dar ne fac și pe noi să ne simțim bine.
  12. Se cunosc pe sine – atunci când conștientizezi ce îți place, la ce te pricepi, ce este important pentru tine, îți este mai clar care sunt oamenii cu care vrei cu adevărat să interacționezi.
  13. Arată interes pentru ceea ce fac. Sunt plini de energie când vorbesc despre lucrurile importante pentru ei.
  14. Acționează cu intenție – este adevărat că nu putem prezice niciodată tot ce se poate întâmpla și că lucrurile se schimbă cu  super-viteză, dar să știm de ce facem ceea ce facem nu poate decât să ne ajute să navigăm mai bine prin incertitudine.
  15. Sunt deschiși. Împărtășesc povestea lor de viață; împărtășesc ceea ce vor să realizeze, mai degrabă decât să schimbe politețuri sau să vorbească despre vreme (deși, câteodată, și astea pot să funcționeze). Își arată vulnerabilitatea și umanitatea.
  16. Țin minte ce vorbesc, cu cine vorbesc, când vorbesc, ce spun că fac. Nu înseamnă neapărat că au o memorie de elefant, ci că și-au dezvoltat un sistem eficient de monitorizare și aducere aminte – un jurnal, o agendă, o aplicație.
  17. Cred că fiecare om este o poveste, că fiecare vine cu oportunitatea de a învăța ceva nou. Nu pot afla dacă acest lucru este adevărat decât interacționând constant cu cei din jur. Ascultând și spunând povești.
  18. Pornesc de la premisa că oamenii au mai degrabă intenții bune. Că și ei la rândul lor doresc să construiască relații relevante și pozitive cu cei din jur.
  19. Sunt prezenți fizic. Sunt cei care inițiază întâlniri. Sunt gazdele diferitelor evenimente. Aduc laolaltă oameni cu interese comune.
  20. Învață de la alții și îi învață pe alții. Sunt atât mentori, cât și mentees.
  21. Își construiesc vieți interesante. Încearcă lucruri noi. Acționează, fără a ști neapărat dacă vor avea succes sau nu. O dau în bară. Sau reușesc. Astfel, au ce să povestească.
  22. Creează emoție. Recurg la povești, pilde, metafore. Conținutul este important, dar crearea unor conexiuni emoționale este la fel de importantă.
  23. Creează oportunități de interacțiune – poate norocul și „coincidențele” nu apar la comandă, dar cu siguranță li se poate ușura apariția.
  24. STAR – „Something to always remember” – de suficient de multe ori reușesc să lase în urma lor o amintire sau o impresie puternică. Credem că dacă îți însușești parte din obiceiurile de mai sus, vei putea face și tu același lucru. Primul pas este să știi ce ai de făcut. Pentru „cum”-ul din „cum să fac toate lucrurile acestea”, contactează-ne.