„Cum ai ajuns să faci ceea ce faci? Ce înseamnă o carieră de succes pentru tine? Cum pot ajunge și eu să fac ce-mi place și să fiu și plătit(ă) pentru asta?”

Un interviu realizat de Mihaela Andreiana-Marin pentru proiectul Become.

***

1

Sursa imaginii: Facebook

„Dacă faci ceva din pasiune, o să vină și banii, dar banii sunt o consecință, nu îți faci job-ul și business-ul ca să faci bani, îți faci job-ul și business-ul ca să faci ceva frumos, ceva ce îți place să faci și banii sunt pur și simplu o consecință”. Toate poveștile frumoase de dragoste încep cu „A fost odată ca niciodată…” și după o serie de evenimente mai mult sau mai puțin extraordinare, se termină cu o nuntă ca în povești și cu binecunoscutul „și au trăit fericiți până la adânci bătrâneți”.

O scurtă pauză! Propun să nu trecem așa rapid peste partea cu „o nuntă ca în povești” și să vedem ce înseamnă mai exact această sintagma atât de des întâlnită și cine are superputerea de a face să devină realitate visurile mireselor. Pentru a înțelege ce presupune o „nuntă ca în povești”, am apelat la un specialist în domeniul nunților și am stat de vorbă cu Karin Badea-Susanu, wedding planner certificat internațional.

Karin Badea și-a croit singură drumul în domeniul nunților și în momentul de față are mai multe proiecte în care este implicată: organizare de nunți, două magazine online cu invitații și accesorii pentru nunți și botezuri și de curând lucrează și la o serie de workshopuri pentru mirese.

2

Sursa imaginii: fotografie  personală

***

Ce înseamnă să fii un wedding planner în 2016? Cum arată o zi din viața un wedding planner? Ce pregătire este necesară pentru a fi un specialist în acest domeniu? Care ar fi traseul educațional cel mai potrivit pentru o persoană care își dorește să devină wedding planner? La toate acestea și multe alte întrebări mi-a dat răspunsuri complete Karin Badea, cu care am stat de vorbă despre cariera ei, despre pasiunea devenită job, după ce studiile din perioada liceului și a facultății au tras-o pentru o scurtă perioadă într-un domeniu diferit  (informatică) față de cel în care activează acum.

***

Pentru început, haide să vedem ce înseamnă o zi obișnuită la muncă pentru tine.

O zi obișnuită la muncă înseamnă foarte multe telefoane și foarte multă organizare. Ce înseamnă asta? Discut cu clienții despre ceea ce urmează să facem în săptămâna următoare sau în zilele următoare în funcție de ziua săptămânii, fac un mic plan, după care vorbesc cu furnizori cu care avem treabă, de cele mai multe ori am întâlniri fie cu clienții, fie cu furnizorii, în oraș sau la sediu, depinde de client foarte mult. Dacă este săptămâna dinaintea nunții sunt niște zile foarte, foarte pline în care organizăm absolut tot ce înseamnă timeline, ce trebuie să facă fiecare furnizor, când trebuie să facă și așa mai departe. Sunt niște zile foarte pline deoarece după amiaza și seara sunt foarte multe întâlniri cu clienții, care în general sunt disponibili doar după servici.

3

Sursa imaginii: Pinterest

****

Cum arată o zi de sâmbătă când ai nuntă?

Mă trezesc la ora 10-11, nu mai devreme, ca să fiu odihnită pentru noaptea care urmează și, în funcție de programul zilei, la ora 12-13 plec către mireasă, locație, depinde foarte mult. Dacă se întâmplă ceva la miri acasă trebuie să îi ajut acolo, de cele mai multe ori merg la ei, mă asigur că au primit florile, tot ce trebuie, că au totul pregătit pentru biserică, verighete, certificatul de căsătorie, vin și așa mai departe, să mă asigur că nu le uită, eventual asistenta mea merge și le ia și se asigură ea că sunt acolo și că este totul în regulă. După aceea merg la locație ca să mă asigur că totul se întâmplă așa cum trebuie. Acolo este destul de multă treabă pentru că sunt foarte perfecționistă și absolut întotdeaună mă asigur că totul stă perfect, la dungă. Este un fix pe care îl am, dar cred că în domeniul acesta este foarte, foarte important ca totul să fie absolut perfect, astfel încât mirii, în momentul în care intră în sală să spună „wow”.

****

Care sunt proiectele în care ești implicată în momentul de față?

Foarte multe. În momentul de față mai am anul acesta 5 nunți, fiecare, una mai complexă decât cealaltă și, din fericire, am două nunți în deplasare, ceea ce mie îmi place foarte mult, să fac nunțile în alte locații, nu doar în București. Una dintre ele este chiar pe malul mării, în Bulgaria la Black Sea Rama, o stațiune absolut superbă pe care chiar o recomand – dacă vreți să vă căsătoriți și vreți ceva spectaculos, acela este locul.

4

Sursa imaginii: Facebook

****

Organizez o serie de workshopuri pentru mirese prin care vreau să le învăț cum să-și organizeze ziua, ce este important, de ce să țină cont și ce să facă, pentru că sunt foarte multe mirese care vor să-și organizeze nunta singure, dar este foarte greu. Știu că toate visăm asta de când suntem mici, că o să vină nunta noastră și o să o organizăm, dar când ajungi în punctul în care chiar trebuie să organizezi nici nu știi de unde să începi, ce să faci, pe ce să pui accent, ce este prioritar. Plus că este un lucru bun faptul că domeniul nunților a  evoluat foarte mult și în ultimii 2-3 ani, cam din 2013 încoace, pot să zic că nunțile sunt într-adevăr frumoase și deosebite și poți să vezi la noi ceea ce vezi la americani și pe Pinterest, dar problema este că asta ne-a dat mult mai multe opțiuni și dintr-o dată bugetele trebuie să devină din ce în ce mai mari dacă vrei o astfel de nuntă. Este foarte greu pentru miri, mai ales dacă au un buget limitat, să știe pe ce să pună accent și pe ce nu, ce este important pentru ei și ce nu. Asta încerc să le învăț pe mirese cu ajutorul workshop-ului: ce au de făcut, pe ce să pună accent, și bineînțeles totul este foarte personalizat, în funcție de ce ți se potrivește ție. Cam asta este ideea pentru că îmi dau seama de fiecare dată când vorbesc cu potențiali clienți noi, că mirii nu sunt pregătiți, nu toată lumea înțelege foarte bine ce face un wedding planner și se așteaptă poate la altceva , și nu doar asta, dar faptul că nu știu exact ce înseamnă să organizezi o nuntă și cât de mult timp și stres presupune asta. De aceea cred că este foarte, foarte important să educ piața, să îi ajut pe miri să înțeleagă care e magnitudinea și ce este de făcut și cum este de făcut pentru că asta ne ajută și pe noi, furnizori, pe de o parte, dar și pe miri să aibă nunta la care au visat, pentru că altfel ajung doar să se streseze, să se enerveze și în ziua nunții nu reușesc să se bucure de absolut nimic, ceea ce este foarte, foarte trist.

****

Spuneai mai devreme că mirii nu înțeleg ce face un wedding planner, haide să vedem cam cum ar arăta o fișă a postului pentru un wedding planner.

Un wedding planner ca să spun așa, face de toate. Ce ar trebui să facă un wedding planner este în felul următor. În primul rând trebuie să discute cu mirii și să înțeleagă care este imaginea lor despre nuntă, ce își doresc, ce își imaginează deja, ce nu își doresc în niciun caz, ca de acolo să plece și să creeze împreună o poveste. Este foarte important ca mirii să înțeleagă că o nuntă memorabilă, frumoasă și deosebită nu se poate realiza dacă se fac acele lucruri pe care le face absolut oricine și nu există absolut nimic care să fie personalizat, să fie al tău, să te reprezinte pe tine. Dacă toate nunțile sunt la fel, bineînțeles nu are cum să fie a ta mai frumoasă decât alta. Dacă nunta te reprezintă, în schimb și integrezi în nuntă detalii persoanle sau lucrurile care vă plac, atunci nunta poate să fie ceva deosebit și până la urmă asta este cel mai important, nunta este DESPRE MIRI și trebuie să îi reprezinte PE EI. Asta este important să reușim să le explicăm și apoi să descoperim care sunt lucrurile acelea personalizate, pe care trebuie pus accent și în jurul cărora să se creeze toată povestea nunții.

În momentul în care avem o imagine despre nuntă, putem să discutăm despre buget. Le spun cam care sunt marjele în care ne încadrăm în funcție de ceea ce își doresc, bineînțeles, stabilim bugetul, vedem cum suntem, dacă trebuie să mai tăiem, dacă mai avem loc și pe urmă, pe baza lui sunt căutați furnizorii potriviți pentru miri. Când avem o imagine mai completă asupra ce urmează să fie, care sunt furnizorii, stabilim și dezvoltăm și conceptul sau tema nunții, iar spre final creăm timeline-ul evenimentului, când o să se întâmple toate lucrurile, cum o să se întâmple, cine este responsabil, cine, ce trebuie să facă, iar în ziua nunții trebuie să fim acolo și să ne asigurăm că se întâmplă totul cum trebuie și, atunci când apar probleme, pentru că întotdeauna apar probleme, să fim acolo, și să știm cum să le rezolvăm.

Cel mai important lucru pe care trebuie să-l facă mirii și le spun asta tuturor celor pe care îi întâlnesc și care se căsătoresc, fie că sunt clienții mei sau nu, este că trebuie să se bucure de ziua nunții. Oricum nu mai contează ce se întâmplă, nu mai contează că ți-a venit buchetul cu florile o nuanță puțin mai deschisă sau mai închisă decât ți-ai imaginat tu, pentru că nu ai ce să schimbi și oricum nimeni altcineva nu știe cum trebuia să arate buchetul respectiv, atâta timp cât nu poți să schimbi ceva, let it go, bucură-te pur și simplu de ziua respectivă, lasă wedding planner-ul să rezolve tot ce se poate rezolva, dar în rest orice ar fi, asta este. Uite, exemplul cel mai simplu este ploaia, dacă o să plouă, ce fac? N-ai ce să faci. Pur și simplu plouă, gata! Bucură-te de ziua respectivă! Cu ploaie, fără ploaie! O să ai niște poze deosebite în ploaie, pe care altfel nu le-ai fi avut. Pe de altă parte o să fie răcoare, nu o să mori de cald. Orice lucru vine cu avantaje și cu dezavantaje și tu trebuie pur și simplu să te concentrezi pe partea pozitivă și chiar este posibil să faci asta.

Un rol foarte important pe care noi îl avem este acela de suport. Miresele ajung în anumite puncte în care sunt foarte, foarte stresate și trebuie să le ajutăm să iasă din starea respectivă și da, întotdeauna trebuie să le încurajăm și să le arătăm partea plină a paharului. Asta nu înseamnă că trebuie să le minți, în niciun caz. Dacă situația este mai puțin roz, e mai puțin roz, haide să vedem partea plină a paharului, haide să vedem ce putem să facem în legătură cu asta, dar în niciun caz să le dăm speranțe false pentru că până la urmă tot ele o să fie dezamăgite. Adică, până la urmă trebuie să fim realiști, dar întotdeauna reușim să le scoatem din stările respective și să ajungă să se bucure, să se relaxeze.

*****

Cum au luat naștere aceste proiecte, de unde ai pornit?

Eu am crescut cumva în domeniul acesta, părinții mei organizează evenimente de când mă știu și pe măsură ce am crescut am început să merg cu ei, am început să-i ajut și să fiu foarte implicată în partea asta și deși la facultate am început să fac cu totul și cu totul altceva, pur și simplu ceva m-a atras înapoi în domeniul respectiv, deci clar acesta este domeniul meu să spun așa, chiar dacă am încercat să fug am fost atrasă înapoi și mi-am dat seama că de fapt aceasta este chemarea mea, asta trebuie să fac și atunci m-am hotărât să creez firma mea și să încerc încet-încet să schimb lucrurile. De fapt, chiar așa am și început cu firma mea, pentru că nu-mi plăcea modul în care erau organizate nunțile în România, nu-mi plăcea modul în care mirii văd nunta, nu-mi plăcea modul în care se comportau furnizorii, pentru că până acum câțiva ani era foarte dificil să găsești furnizori de încredere, majoritatea pur și simplu profitau de faptul că se organizează o nuntă.

Lucrurile s-au schimbat acum, clar nu mai sunt așa și deși sunt în continuare furnizori care nu sunt foarte serioși sau interesați de ceea ce faci, eu din fericire nu ajung să lucrez cu ei, pentru că știu foarte bine să filtrez și înțeleg extraordinar de bine domeniul acesta și ce înseamnă să știi ce faci, să pui pasiune, pentru că sincer, asta este cel mai important și de fapt asta s-a și schimbat în ultimii ani, au apărut din ce în ce mai mulți furnizori care fac asta din pasiune, nu pentru bani. Pentru că dacă faci ceva din pasiune, o să vină și banii, dar banii sunt o consecință, adică nu îți faci job-ul și business-ul ca să faci bani, îți faci job-ul și business-ul ca să faci ceva frumos, ceva ce îți place să faci și banii sunt pur și simplu o consecință, foarte importantă bineînțeles pentru că nu poți să trăiești fără bani, dar dacă faci lucrurile invers nu reușești să faci treaba la fel de bine pentru că nu pui accentul pe cum să faci lucrurile cât mai bine, ci pui accent pe cum să faci profit cât mai mare, cam asta este diferența.

5

Sursa imaginii: karinevents.ro

****

Acesta este momentul când trebuie să educăm piața, tocmai de asta și încerc să fac aceste workshopuri, pentru că mirii trebuie să înțeleagă pe ce este important să pună accent și pe ce nu, ce înseamnă să ai o nuntă deosebită, ce înseamnă să te reprezinte. Majoritatea spun, „dar de ce să iau eu un wedding planner,  o să fac singur”. Poate tu poți să-ți organizezi nunta și sunt miri pentru care este bine să-și organizezi singuri nunta, pentru că oricum nouă ne fac viața un calvar, pentru că tot ei își organizează, nu au încredere în recomandările noastre și atunci nu ai făcut nimic. Dacă tu știi că n-ai încredere în nimeni, ok, fă tu, nu-i nicio problemă, dar măcar lasă pe cineva să-ți coordoneze ziua nunții. Asta este cea mai mare problemă care există la noi și anume faptul că mirii nu înțeleg cât de multă treabă este de făcut în ziua nunții. Eu, într-o zi a nunții reușesc să stau jos, nu știu, pe la ora 01:00, prima dată de la începutul zilei și ajung să fiu extenuată, îți dai seama ce înseamnă, iar eu sunt un wedding planner și știu ce fac, nu pierd timp aiurea.

Un wedding planner știe ce să facă, vine și te întreabă pe tine în două situații: unu-dacă ești control freak și nu lași să facă absolut nimic și știe că nu o să se înțeleagă cu tine dacă tu ai luat o decizie fără să-l anunți pe el și doi, în cazul în care pur și simplu este ceva cu totul altfel decât ce s-a stabilit și trebuie să confirme cu tine că ești ok cu lucrul respectiv, dar altfel un wedding planner ia deciziile, de aia îl ai, să ai încredere în el că știe ce face și că poate să ia decizii bune și că lucrurile o să meargă bine datorită deciziilor pe care le-a luat, că o să meargă cel mai bine. Ajungi în anumite situații în care nu poți să zici că există o decizie bună, există două decizii rele și o alegi pe cea mai puțin rea, cam asta e, dar trebuie să ai încredere că omul respectiv știe să facă asta.

Adevărații wedding planneri îți organizează nunta cap-coadă și asta încerc să-i învăț pe miri: ce este, ce face un wedding planner și care sunt beneficiile lor și mai departe. Trebuie să lucrezi cu cineva cu care să ai chimie, la mine este foarte important să am chimie cu clientul, pentru că dacă noi nu rezonăm, nu suntem pe aceeași lungime de undă, nu avem șanse să avem o colaborare plăcută. Este foarte important ca experiența organizării nunții să fie una foarte plăcută, mai ales pentru mireasă.

****

Cât durează organizarea unei nunți?

În general, pentru mirii care sunt conștienți de magnitudinea evenimentului, durează între un an și un an și jumătate. Poate să dureze și trei luni, poate să dureze și șase luni, am avut și o nuntă pe care am organizat-o într-o lună jumătate, dar mirii trebuie să fie conștienți că în funcție de momentul în care vin le este mai ușor să găsească furnizorii potriviți și să facă alegeri mai bune.

****

Cum își câștigă un wedding-planner existența? Care sunt sursele de venit?

Există două posibilități. În principiu sursa de venit a unui wedding planner este onorariul pe care mirii îl plătesc pentru organizarea nunții. Există și furnizori care le oferă wedding plannerilor comisioane pentru clienții pe care i-au adus, iar aici depinde foarte mult de wedding planner, dacă păstrează comisionul respectiv sau îl oferă clienților sub formă de discount. Este foarte normal să se ofere acest comision pentru că furnizorul respectiv, în momentul în care noi îi ducem mai mulți clienți, el pentru acești clienți nu are niciun fel de cost de marketing și atunci comisionul respectiv cam asta este, costul de marketing  pe care el l-ar aloca să se promoveze și bineînțeles aici intervine decizia wedding plannerului daca oferă comisionul respectiv clientului sub formă de discount sau îl păstrează pentru el. Eu ofer clienților mei comisionul sub formă de discount, dar înțeleg foarte bine wedding plannerii care preferă să păstreze acest comision pentru că depinde foarte mult și de onorariile pe care aceștia le cer.

 ****

Haide să ne întoarcem un pic în timp la momentul când erai mică. Cu toții suntem întrebați: „Tu ce vrei să te faci când vei fi mare?”. Care era răspunsul pe care îl dădeai la această întrebare?

Nu reușesc să îmi amintesc ce-am vrut să mă fac când eram mică. Cred că voiam să mă fac cântăreață, actriță, la un moment dat mă mai gândeam să mă fac agent FBI. Întotdeauna m-a pasionat și mi s-a părut interesant să pun cap la cap indicii și să îmi dau seama de fapt ce s-a întâmplat, să pot să pun cap la cap și să creez povestea a ceea ce a fost.

***

Care a fost prima nunta la care ai participat și ai dat ajutor părinților? Ți-o amintești?

Nu, nu. Îmi amintesc o nuntă, dar sigur nu a fost prima nuntă și mi-o amintesc pentru că știu că eram în contratimp pentru că mirii uitaseră ceva, nu mai știu ce uitaseră și eram cu tata în mașină, nunta era într-o altă localitate, ne grăbeam foarte tare și bineînțeles ne-a oprit poliția. Ne-a ținut jumătate de oră. O să țin minte nunta pentru chestia asta, clar. Știi, este foarte interesant că se spune că oamenii țin minte în viață doar două feluri de lucruri: acele lucruri care au avut un impact puternic asupra noastră, fie pozitiv, fie negativ. Lucrurile care nu ne provoacă emoții puternice, nu le reținem. Deci, prima nuntă nu a fost nimic deosebit pentru mine dacă nu am reținut-o, dar această nuntă, pentru că eram foarte stresată și agitată și știam că trebuie să ajungem  acolo și cât de  important este – uite că știam de atunci cât de important este să faci lucrurile la timpul lor. Cred că aveam 13-14 ani dacă îmi amintesc bine. Dar încă de atunci înțelegeam ce înseamnă și care este importanța. Ceea ce e un lucru bun dacă stau să mă gândesc.

6

Sursa imaginii: ForeverAfter.ro

****

Care a fost traseul educațional pe care l-ai urmat. La ce liceu ai fost?

Am fost la Liceul de Matematică-Informatică cu informatică intensiv. Mie mi-a plăcut foarte mult informatica și asta am și făcut când am venit în București, Facultatea de Informatică, de fapt fizică-informatică. Tatăl meu este profesor de fizică și de informatică, mi-a explicat și am înțeles frumusețea din spatele fizicii, cea pe care mulți dintre noi nu o înțelegem din cauza profesorilor pe care îi avem. Din păcate Facultatea de Fizică a fost totuși puțin cam mult pentru mine, pentru că se intra mult prea mult în detalii și nu mă mai interesau detaliile respective, dar mi-a plăcut foarte mult partea de informatică a facultății și exact asta am și făcut. Apropo, în același timp, am făcut două facultăți, a fost Facultatea de Fizică-Informatică și a fost Facultatea de Administrarea Afacerilor, pe care o făceam pentru că am știut de la început că o să am business-ul meu și știam că am nevoie să-mi dezvolt abilitățile manageriale.

Sunt o fire antreprenorială și întotdeauna am fost foarte independentă, întotdeauna am vrut să fac lucrurile în stilul meu și știam că nu o să fiu o bună angajată, clar.

7

Sursa imaginii: ForeverAfter.ro

****

Ai spus că atunci când ai venit în București, să înțeleg că nu ești din București?

Nu, sunt din Ardeal. Sunt din Blaj, județul Alba. Majoritatea ar trebui să știm Blajul pentru că aici este Câmpia Libertății, aici a fost Hora Unirii, Avram Iancu.

Școala pe care am făcut-o eu, a fost aceeași școală din clasa I până în clasa a XII-a, este prima școală cu predare în limba română din Transilvania. Deși este un oraș foarte micuț, este încărcat cu istorie, dar am știut dintotdeauna că eu vreau să vin la București, că vreau să fac ceva.

*****

Vii dintr-un domeniu al informaticii (liceu și facultate), apoi Administrarea Afacerilor; cum te-au ajutat studiile pentru ceea ce faci acum?

M-a ajutat foarte mult pentru că în liceu și în facultate mi-am dezvoltat gândirea analitică. În momentul în care faci informatică trebuie să gândești într-un anumit fel, iar gândirea aceasta analitică te ajută foarte, foarte mult în rezolvarea problemelor. Este o chestie absolut vitală și pe care nu poți să o înlocuiești. Gândirea analitică mă ajută pe de o parte în rezolvarea problemelor și apoi în organizarea a ceea ce fac. Și tocmai de asta m-a ajutat foarte mult masterul pe care l-am făcut, Project Management, pentru că știam că de asta am nevoie în momentul în care m-am hotărât că vreau să fac acest business. Era singurul pe care puteam să-l fac care măcar să semene a nuntă, pentru că până la urma urmei nunta este un proiect și exact ceea ce am învățat în Project Management se aplică la noi, pentru nunți. Este cel mai apropiat lucru pe care poți să-l faci la noi care să te pregătească cât de cât pentru ce urmează să faci.

*****

Dacă ar veni acum o fată de clasa a VIII-a să te întrebe care ar fi traseul educațional pe care ar trebui să-l urmeze începând cu liceu, facultate și eventual master, pentru a deveni wedding planner, ce i-ai recomanda?

Este foarte greu de spus, deoarece ca să fii wedding planner ai nevoie de foarte multe abilități, ai nevoie să fii și creativ, pe de o parte, dar cel mai important este să fii foarte bine organizat. Din punctul acesta de vedere, clar Project Managementul este foarte bun de urmat. În liceu, nu poți să spui cuiva să facă matematică sau informatică ca apoi să se facă wedding planner, te ajută gândirea respectivă, dar cred că mai degrabă trebuie să meargă pe ceva care să le dezvolte creativitatea, iar ca facultate clar asta aș face, Project Management.

****

Am citit despre tine ceva ce m-a impresionat și anume că ai obținut certificat internațional de wedding planner, de altfel spuneai că ești singurul wedding planner din România certificat internațional. Ce a presupus obținerea acestui certificat?

A presupus un curs de trei luni de zile, care m-a învățat cum se pune problema profesionist, pentru că la noi totul se face după ureche, pentru că nu există niciun fel de standard, nu există nimic care să te învețe sau să-ți spună cum ar trebui să se întâmple lucrurile.

Cursul l-am făcut online, este un curs făcut de fetele de la WPIC (The Wedding Planners Institute of Coordination) din Canada. Ele sunt cele mai bune pe partea de wedding planning, în Canada în orice caz, sunt foarte bune ca speakeri și sunt respectate atât în Canada, cât și în State. Dacă mergi în State, la orice fel de conferință, ele sunt cap de afiș ca speakeri.

Când am luat decizia să fac acest curs,  mi-am spus, ok, vreau să fac un curs, vreau să văd cum se fac lucrurile la nivel profesionist, nu după ureche cum facem noi și trebuie să văd care este cel mai bun curs pe care pot să-l fac și mi-a luat aproximativ jumătate de an ca să fac research-ul acesta, am pus foarte mult accent pe el și ele mi s-au părut cea mai potrivită alegere. Cursul acesta este cel mai complet și cel mai potrivit pentru ceea ce îmi doream să fac și este și un curs care este recunoscut în toată lumea. În momentul în care ai certificatul respectiv este clar că știi ce faci, ca să spun așa.

****

A fost un curs de trei luni foarte intensiv. A fost partea teoretică, trebuia să citești cursul, să vezi despre ce este vorba, după care au fost mai multe seminarii și lucruri aplicate și apoi a venit examenul.  A fost un examen practic, ți se dădeau niște condiții ipotetice și tu trebuia să organizezi nunta în acele condiții și trebuia să explici absolut tot ce aveai de făcut pentru asta. Aceasta a fost partea practică și partea teoretică, examenul a fost din 100 de întrebări, dar multe dintre ele nu erau bazate pe teorie sau pe ceea ce am citit noi, ci pur și simplu pe ceea ce ar fi trebuit să înveți, pe ceea ce ar fi trebuit să extragi tu de acolo, adică nu ai fi găsit răspunsurile în curs. Cred că răspunsurile în curs se găseau pentru 25% din întrebări, restul trebuia să le înțelegi tu, trebuia să înțelegi tu domeniul, ce ai de făcut, cum ai de făcut, ca să poți să răspunzi la ele. Aceasta a fost partea care mi s-a părut cea mai interesantă, pentru că în general întrebările care se dau sunt dintr-un curs, l-ai învățat, poate l-ai tocit, cam asta este. Aici nu! Ideea este să înțelegi lucrurile și așa să reușești să le faci. Și ce a fost interesant,  cursul acesta m-a învățat cum  se organizează nunțile profesionist la ei în State și în Canada, iar apoi și nunți multiculturale, ce înseamnă să organizezi o nuntă pentu oameni de altă religie și așa mai departe. Sunt foarte multe lucruri care sunt implicate și de care trebuie să ții cont și cursul mi-a clarificat asta. Poate sunt unele aspecte de care nu m-am mai lovit și poate am uitat o parte din ele, pentru că dacă nu lucrezi cu ele e normal să le uiți, dar știu că în orice moment mă întorc la curs, am citit și în 10 minute știu exact ce am de făcut pentru clienții respectivi. Eu, în momentul acesta, pot să organizez o nuntă pentru oricine, de orice religie, din orice țară.

8

Sursa imaginii: ForeverAfter.ro

****

La noi, majoritatea wedding plannerilor, nu spun că este un lucru rău, în niciun caz, și-au dat seama că vor să facă asta după ce și-au organizat nunta. Eu cumva am crescut în domeniul acesta și am ajuns cumva să-l cunosc foarte bine altfel, plus că este altceva să organizezi nunta ta, cu gusturile tale și cum îți place ție și alta să o organizezi pe cea a unui client, care poate are niște gusturi care sunt total opuse de ale tale sau tu nu ai face lucrurile în stilul respectiv niciodată și totuși trebuie să reușești să înțelegi astea, să ți le însușești, să faci un eveniment foarte frumos, chiar dacă nu te reprezintă pe tine, ceea ce este ceva foarte complicat și acesta cred că este atuul meu, că am crescut cumva, am învățat din prima lucrurile acestea, îmi sunt foarte naturale, nu am niciun fel de problemă din punctul acesta de vedere. Toate astea, dacă le pui cap la cap mă ajută să fiu așa cum sunt și chiar cred că sunt extraordinar de bună în ceea ce fac și am încredere extraordinar de mare în mine și tocmai de asta vreau să împărtășesc, de asta vreau să fac aceste workshopuri, pentru că vreau să împărtășesc din experiența mea și să ajut cât mai multe mirese, pentru că până la urmă, sincer, acesta este țelul meu, vreau să văd că industria aceasta se schimbă și că facem lucruri din ce în ce mai frumoase și că fiecare nuntă este așa cum ar trebui.

****

Să vedem acum care a fost cea mai solicitantă nuntă pe care ai organizat-o

A fost nunta organizată într-o lună și jumătate. Mirii nu au înțeles foarte clar faptul că avem puține opțiuni, faptul că trebuie să respecte contractele cu furnizorii, chiar am avut o problemă foarte mare cu un furnizor care nu a fost plătit la timp. În momentul în care îți asumi un contract, trebuie să respecți contractul respectiv și să ai încredere că furnizorul respectiv își face treaba așa cum trebuie, adică fiecare din noi trebuie să respecte contractul, nu doar furnizorul.

În momentul în care mirii nu înțeleg treaba aceasta, ajungi să ai o problemă reală, pentru că nici furnizorul nu o să mai respecte contractul și nu o să-și facă treaba dacă nu este plătit și atunci ajungi într-o situație foarte, foarte proastă pe care am reușit să o rezolvăm, cu foarte mare greutate, dar noroc că am echipă mare și toată lumea s-a mobilizat și am făcut ca lucrurile să se întâmple. 10

Sursa imaginii: karinevents.ro

****

Imaginează-ți că am rămas cu un cort care avea doar drapaje, era instalat și cred că aveam și partea de jos, dar nu aveam mochetă și nimic altceva. Imaginează-ți că asta se întâmpla în ziua evenimentului pentru că furnizorul nu fusese plătit conform contractului. În dimineața evenimentului, la ora 6 eram acolo cu echipa și am construit un cort, tot ce înseamnă interior. Noi n-am mai făcut asta niciodată pentru că nu acesta este jobul nostru, noi nu instalăm corturi dar am făcut absolut tot.

În momentul în care au ajuns mirii, totul arăta perfect și s-a terminat cu bine, dar a fost extraordinar de solicitant, dacă nu aș fi avut experiența pe care am avut-o nu am fi reușit. Mirii respectivi, pur și simplu nu ar fi avut un loc unde să aibă nunta.

****

Din câți membrii este formată echipa?

Eu am o echipă formată din 10-15 oameni, depinde de perioada anului. La început eram eu. M-a ajutat fratele meu, iar soțul meu m-a ajutat întotdeauna pe partea de promovare, acesta este jobul lui ca să spun așa.

****

Cum a început Karin Events?

Karin Events a început de fapt altfel, inițial m-am hotărât că vreau să fac accesorii pentru nuntă, pentru că știam că lumea la noi nu înțelege conceptul de organizator, iar eu nu voiam să fiu o agenție de nunți.***

Am zis ok, haide să încerc să fac nunțile altfel, să încerc să fac accesorii pentru nunți și botezuri și așa am pornit. Am lansat, pe vremea respectivă era invitație-de-nuntă.ro, care acum este ForeverAfter.ro, un site pe care vindem invitații și accesorii de nuntă, producem o mare parte dintre cele care sunt acolo și facem lucruri foarte frumoase și personalizate. Înțelegem cum evoluează piața, nevoia, tematica și exact așa am plecat, încercând să fac lucrurile altfel pe partea aceasta, dar treptat tot am ajuns pe partea de organizare, pentru că din ce în ce mai multă lume îmi cerea asta, clienții care vorbeau cu mine înțelegeau cât de bine știu să fac lucrurile și ce înseamnă pasiunea, exact ceea ce spun că simt în momentul în care vorbesc cu un furnizor, este suficient să discutăm 10 minute despre ceea ce face el ca să-mi dau seama dacă știe într-adevăr ce face și câtă pasiune pune în ceea ce face și exact  asta s-a simțit la mine întotdeauna: pasiunea pe care o am și cât de mult îmi pasă cum se fac lucrurile și pur și simplu am fost atrasă înapoi în lumea acesta, a organizării și acum sunt foarte fericită ca am reușit să găsesc pe cineva foarte bun, care chiar cred că poate să calce pe urmele mele și o învăț totul cu mare drag. Foarte multă lume își dorește să fie wedding planner, dar îți spun eu de pe partea cealaltă că este foarte greu să găsești pe cineva care să poată să fie wedding planner.

11

Sursa imaginii: ForeverAfter.ro

******

Vii dintr-un domeniu al informaticii unde se lucrează foarte mult cu formule, dar haide să vedem dacă putem să găsim o definiție a wedding plannerului.

Pe scurt, wedding plannerul este acel specialist care te ajută să îți clarifici ideea despre nuntă – cum îți dorești să fie nunta ta și se asigură că o transformă în realitate.

Definiția pare simplă, ai spune că este ceva foarte ușor de făcut, efort puțin, dar nu este deloc așa. Imaginează-ți că pentru miri, organizarea unei nunți, a unei nunți normale, durează aproximativ 250 de ore. Pentru un wedding planner nu durează atât de mult, durează 100-150 ore, depinde de cum se întâmplă lucrurile, dar gândește-te ce înseamnă timpul acesta și gândește-te ce înseamnă pentru miri cele 250 de ore. Mi se pare enorm în condițiile în care tu ai un job full-time. Depinde și de cât timp ai până la nuntă. În momentul în care un wedding planner vine și spune uite, alege dintre acești trei fotografi, sau haide să vedem care locație îți place din cele care deja sunt selectate, dintr-o dată este altceva, decât să stai tu să verifici fiecare locație și la câte locații sunt în București, nici eu nu le știu pe toate, sunt enorm de multe și pe lângă fatul că sunt extrem de multe, nu ai de unde să știi cât de profesioniști sunt, pentru că pot să-ți spun sigur că cea mai mare problemă pe care o am eu ca wedding planner este cu locațiile. Mulți dintre ei nu sunt interesați, pentru ei nu este o prioritate ca nunta să iasă bine, ei își fac treaba așa cum știu ei, nu vor să se plieze pe absolut nimic, iar după cum ți-am spus mirii își doresc nunți altfel, trebuie să înțelegi asta și trebuie să te pliezi, iar locațiile din păcate nu sunt la standardele care ar trebui, sunt foarte puține locațiile care înțeleg asta, și sunt foarte fericită că lucrez cu ele.

****

Cât lucrează un wedding planner? Cât lucrezi tu într-o săptămână?

Eu lucrez de luni până vineri de la ora 10 la ora 20, în principiu cu clienții nu mă întâlnesc mai devreme de ora 12, pentru că am diverse lucruri de făcut la birou. Nu este în fiecare zi până la ora 20 și încerc să nu fie până la ora 20, până atunci este doar când am întâlniri cu clienții și trebuie pentru că nu avem cum altfel, dar din păcate majoritatea timpului ajung să fie așa, plus că bineînțeles sunt sâmbetele în care am eveniment. Două evenimente unul după altul, adică sâmbătă și duminică nu am niciodată, nu se pune problema, plus că încerc și să nu am evenimente în fiecare weekend, încerc să am la două săptămâni distanță pentru că având și business-ul ForeverAfter și acest proiect cu workshopurile îmi este foarte greu și am nevoie de mult timp și pentru ele și atunci nu așa avea suficient de mult timp ca să le acord clienților importanța necesară și decât să fac o treabă fușerită mai bine nu o fac.

**** 

Ce se întâmplă cu miresele care sună în miezul nopții sau asta este doar în filme?

Nu sună în miezul nopții sau poate că știu eu să-mi aleg clienții bine și asta contează. Dacă avem chimie și chimia se simte din mai multe puncte de vedere, chimia cred că apare și la persoanele care gândesc la fel și înțeleg lucrurile într-un anumit fel și atunci majoritatea mireselor pe care le am au respect pentru timpul meu liber, așa cum și eu am respect pentru timpul liber al altora și atunci nu prea avem problema aceasta.

***** 

Ce aspect al muncii îți aduce cele mai mari satisfacții?

Bineînțeles, cea mai mare satisfacție este să văd mirii fericiți în ziua nunții și foarte mulțumiți de cum a ieșit nunta. Cred că este lucrul care mă bucură cel mai mult și de fapt pentru asta, pentru sentimentul respectiv, pentru privirea respectivă, pentru modul în care îmi mulțumesc, acesta este motivul pentru care fac asta. Fericirea respectivă…. Pentru mine fericirea este o valoare foarte importantă în viață și poate nu am conștientizat asta în trecut, dar de curând am înțeles, mi-am dat seama că da, exact acesta este motivul pentru care fac tot, pentru momentele respective în care ei sunt atât de fericiți și de încântați de cum au ieșit lucrurile și nu știu cum să-mi mai mulțumească.

12

Sursa imaginii: ForeverAfter.ro

****

Având în vedere natura profesiei, cu siguranță nu au fost puține momentele când ai contribuit la fericirea celorlalți, cum ai și spus mai devreme, dar ce înseamnă pentru tine fericirea?***

Este un sentiment extraordinar pe care eu, personal încerc să-l trăiesc cât mai mult, iar pentru mine fericirea vine din lucruri mici, dar bineînțeles nu pentru toată lumea vine așa. Fericirea este acel moment în care totul este perfect pentru tine, ești extrem de încântat de ceea ce ți se întâmplă sau de ceea ce este în jurul tău și ești într-o stare euforică.

13

Sursa imaginii: ForeverAfter.ro

***

Motto-ul tău în viață….

Motto-ul meu în viață; „Make every day count”, cam acesta ar fi.

***

Care este cel mai important „ingredient” al reușitei și satisfacției în viață și în muncă?

Pasiunea.

***                                                                                 

Care este tema ta de nuntă preferată?

Cred că tema Travel, deși tema Paris este pentru sufletul meu, a fost și tema mea pentru că eu am fost cerută de soție la Paris, a fost foarte frumos, dar cred că tema Travel pentru că în primul rând îmi place foarte mult să călătoresc și doi pentru că este o temă volatilă și îți permite foarte, foarte multe lucruri, adică poți să ai aceeși temă și să ai 100 de nunți total diferite.

14

Sursa imaginii: ForeverAfter.ro

*******

Care sunt lucrurile de care ar trebui să țină cont un tânăr absolvent care nu are niciun fel de pregătire în domeniu (cum ai avut tu care să spunem că ai fost oarecum pregătită de părinți) dacă vrea să înceapă un business pe cont propriu în acest domeniu?

În primul rând nu le recomand să înceapă un business pe cont propriu de la început. Ce le-aș recomanda eu dacă vor să intre în domeniul acesta este să facă un internship oriunde pot, mă refer aici cu un wedding planner, asta dacă vor să fie wedding planner, depinde de fiecare, vrei să fii un fotograf, fă un internship cu un fotograf, dar fă un internship de câteva luni, stai pe lângă el, vezi ce face. Dacă ești suficient de bun, o să fii angajat după aceea, dacă nu, poți să-ți cauți un job în altă parte pentru că tocmai ai obținut ceva experiență. Stai pe lângă cineva și învață și în momentul în care te duci undeva, indiferent că este internship sau ai ajuns să ai un job plătit, recomadarea mea este să dai 100% în ceea ce faci, adică fiecare lucru pe care îl faci, indiferent cât de mărunt îl faci, trebuie să îl faci cât de bine poți tu.

Acesta este principiul pe care dacă îl aplici poți să reușești să faci tot ce ți-ai propus în viață, pentru că dacă faci orice, cât de bine poți tu, nu ai cum să nu te dezvolți și nu ai cum să nu fi remarcat. Eu am reușit să pun problema în felul acesta, după ce am fost la seminarul lui Lorand (Lorand Soares Szasz), eram conștientă de asta, dar nu o formulam în felul respectiv, deci da, uite acesta este un alt lucru pe care îl recomand, să meargă la seminarii de dezvoltare personală, să învețe, să înțeleagă ce înseamnă și să facă lucrurile cât mai bine și clar îl recomand pe Lorand cu care eu lucrez foarte mult, nu am fost doar la seminarul gratuit, sunt și în programul Business Mastery și am fost cam la toate cursurile pe care le face și uite  că și asta mă ajută să mă dezvolt foarte mult.

Așadar, dacă reușești să faci asta, atunci reușești să ai și succes, dacă faci lucrurile doar de dragul de a le face sau ești la birou doar pentru că trebuie să fii la birou, nu o să reușești niciodată să ai succes. Recomandarea mea este să dea 100% în ceea ce face, să învețe cât mai mult și după ani de zile în care au prins experiență pot să se gândească să înceapă să facă ceva pe cont propriu, dar cred că este o greșeală să deschizi de la început ceva pe cont propriu.

****

Spuneai pe blog că în România nu există o literatură de specialitate în domeniu.  Care ar fi un top 3 surse de inspirație pentru această profesie?

Cred că cel mai bine este să citească blogurile din străinătate, din State, depinde acum ce le place, cum le place să facă, o sursă foarte bună de inspirație este The Knot și apoi mai depinde ce vrei, Style me Pretty, prezintă nunți foarte frumoase, nunți poate mai clasice, dar și mai ieșite din tipare. Green Wedding Shoes este la fel un blog foarte frumos în care sunt prezentate nunți puțin mai altfel, mai extravagante este mult spus, mai „sauvage”, mai sălbatice să spun așa, adică și florile și aranjamentele, tot, nu sunt foarte stilizate, de exemplu un  buchet de mireasă nu este acel rotund perfect, este ceva mai frumos prin naturalețea lui, mai sălbatic.

15

Sursa imaginii: Pinterest

****

Ai amintit mai devreme de cursurile lui Lorand. Care au fost alte cursuri pe care le-ai urmat după terminarea facultății?

La noi a început de puțină vreme să se dezvolte componenta asta de dezvoltare personală, eu am mai făcut tot felul de cursuri online, mă uitam foarte mult la Brian Tracy, la Tony Robbins, de unde am învățat foarte multe lucruri și de la noi îi admir foarte mult și merg la cursurile lui Lorand și ale lui Andy Szekely, cred că te pot ajuta foarte mult să îți dai seama ce ai nevoie și cum să faci lucrurile. Legat de cursurile acestea, sunt două lucruri foarte importante: este importantmergi la acel curs și doi este important să aplici, pentru că dacă doar te duci la cursuri sau doar citești cărți de dezvoltare personală nu ai făcut nimic. Cel mai important este să acționezi! Trebuie să înveți ce ai de învățat de acolo și să pui în aplicare de a doua zi, ia-le pe rând, nu zice nimeni să le faci pe toate deodată, dar dacă nu ai acționat te-ai dus degeaba.

****

Un sfat pentru tinerii care încă nu știu ce vor să facă când vor fi mari

În primul rând, orice fac să dea 100%, iar apoi să fie deschiși și să încerce cât mai mult, din orice, să încerce absolut orice și să vadă ce le place. În momentul în care ceva le place, să urmeze calea respectivă, până când își dau seama, poate că li s-a părut că le place sau poate chiar le place. Sunt oameni care și-au descoperit pasiunea la 30-40 de ani. Pentru mine informatica spre exemplu a fost o pasiune și îmi place în continuare, primul meu site invitație-de-nuntă.ro a fost făcut de mine, karinevents.ro a fost făcut de mine. Chiar este o pasiune, mi-a plăcut foarte mult, dar am evoluat, am evoluat spre o altă pasiune total diferită, dacă stai să te uiți, este un domeniu total diferit, dar este ceva ce îmi place mult mai mult și ceva ce îmi dă satisfacții mult mai mari în fiecare zi. Dacă stau să mă gândesc acum, poate acesta este motivul pentru care nu am fost făcută să fiu programator, pentru că dacă pentru mine fericirea este o valoare atât de importantă și pentru mine chiar este important, nu numai să fiu eu fericită, ci să îi fac și pe alții fericiți, nu puteam să fac asta prin programare, poate că aș fi făcut un client fericit, dar o dată la trei luni când își primea site-ul și era fericit cinci minute, dar este cu totul și cu totul altceva. Deși îmi plăcea foarte mult ceea ce făceam, nu îmi oferea satisfacția asta.

Job-ul pe care îl acum, care de fapt nu este un job, este un stil de viață, îmi oferă asta, chiar îmi oferă satisfacția de care spuneam și uite: ai de ales între două pasiuni, între două lucruri pe care îți place să le faci, și ce înseamnă să o faci pe una și ce înseamnă să o faci pe cealaltă. Este foarte important să îți descoperi valorile în viață și acesta este un lucru pe clar îl recomand oricui, să te cunoști pe tine, să înțelegi care sunt valorile tale, pentru că în momentul în care o faci, cumva ai un drum pe care să-l urmezi, de fiecare dată când ai de făcut o alegere, știi cum să faci alegerea corectă, nu te întrebi care este.

Te uiți la valorile tale și este foarte simplu să îți dai seama ce ai de făcut.

16

Sursa imaginii: ForeverAfter.ro

*****

Care sunt valorile tale?

Prima, evident este fericirea. A doua este respectul, a treia este excelența și familia, mai la final așa, dar și familia, cred că vine cumva în legătură cu fericirea. Este foarte important pentru mine să fiu fericită și să dau tot ceea ce pot în ceea ce fac. Excelența și respectul din punctul meu de vedere sunt vitale, fără respect nu poți să faci absolut nimic.

17

Sursa imaginii: ForeverAfter.ro

***

Ingredientele pentru o carieră de succes…

Pasiune, dedicare, perseverență, multă muncă și excelență. Să dai tot ce ai mai bun, să dai 100% indiferent de ceea ce faci.

***

18

A fost extraordinar să ascult o persoană vorbind cu atât de multă plăcere și cu o pasiune ce se citea în sclipirea ochilor, despre jobul pe care îl are, „care de fapt nu este un job, este un stil de viață”, despre efort, muncă, sentimente, priviri pline de fericire, despre cât de important este să îți cunoști valorile în viață și să dai tot ce ai mai bun în ceea ce faci. Wedding plannerii ajută la scrierea poveștilor și au la rândul lor povești despre drumul personal în viață și carieră, cu momente mai frumoase, altele mai puțin frumoase, dar indiferent de situație, întotdeauna totul se termină cu bine, așa că propun să  lăsăm „wedding planner-ul să rezolve tot ce se poate rezolva”.

***  

    Și-am încălecat pe-o șa și v-am spus povestea așa.