De ce, ca manager, e așa greu să dai feedback „pe bune” celor care au performanțe slabe? De ce nu poți împiedica oamenii să bârfească? De ce se grupează pe „bisericuțe”, deși fac parte din aceeași companie?

****

Majoritatea liderilor, indiferent de companie, industrie sau țară, se plâng că:

  • Există multă competiție internă și comportament „de siloz”
  • Schimbarea e dificil de gestionat – oamenii rezistă, o resping sau o deturnează
  • Rețeaua bârfelor e incredibil de eficientă și e în general mai rapidă și mai credibilă decât canalele formale
  • Sistemele de măsurare a performanței nu produc ceea ce ar trebui și sunt schimbate din nou și din nou

****

Toate aceste experiențe sunt atât de des întâlnite, încât pot fi explicate prin factorul comun – toate sunt legate de oameni și de comportamentele lor instinctive!

****

Iată care sunt, în viziunea profesorului Nigel Nicholson, specialist în psihologie aplicată în business, cele 9 instincte umane care le explică:

****

1. Apartenența socială – ne formăm legături puternice cu un grup de dimensiuni familiale de aproximativ 7 oameni și experimentăm un sentiment de apartenență la un clan care nu depășește 150 de membri.

****

2. Ierarhie și status – urmărim să ni se recunoască superioritatea sau să obținem securitate în sisteme ierarhice. Ne dorim simboluri ale statutului, recunoaștere și avansare în cadrul ierarhiei.

****

3. Emoțiile înaintea rațiunii  avem încredere în instinctele noastre emoționale mai presus de orice altceva și ne folosim emoțiile ca un prim filtru pentru toate informațiile primite. Auzim mai întâi și cel mai tare știrile negative.

****

4. Primele impresii  clasificăm rapid oameni, situații și experiențe în categorii (bune sau rele, înăuntru sau afară), pe baza primelor impresii și sentimentelor instinctive mai degrabă decât să ne angajăm în analize consumatoare de timp.

****

5. Detestăm să pierdem – evităm pierderile și situațiile riscante. Luptăm cu disperare când ne simțim amenințați. Explorăm și suntem curioși în legătură cu lumea din jurul nostru atunci când ne simțim în siguranță.

****

6. Bârfa – căutăm și împărtășim informații. Facem schimb de informații cu alți oameni care ne plac și ne folosim de acest lucru pentru a construi alianțe. Ne place mult să spunem și să ascultăm povești.

****

7.Empatia și „cititul minții”  ne folosim empatia și „cititul minții” pentru a construi relații, pentru a fi prietenoși și a aduna informații.

****

8. Încredere înainte de realism  radiem încredere pentru a progresa, negând de multe ori ceea ce este realist. Permitem încrederii să o ia înaintea realismului pentru a obține ceea ce ne dorim.

****

9. Competiție și afișare  urmărim să-i impresionăm pe alții și să ne demonstrăm valoarea ca un mijloc de a obține avantaje. Investim mult timp și energie pentru a arăta bine prin diverse modalități.

****

Înțelegând cele 9 instincte umane, vei observa că multe comportamente de la muncă au dintr-o dată mai mult sens. Vei putea să prezici mai bine ce va funcționa și ce nu și vei putea evita multe din veșnicele probleme ale vieții într-o organizație.

****

Mai multe despre aplicații ale celor 9 instincte umane în leadership și business poți citi în cartea lui Andrew O’Keeffe, Hardwired Humans sau participând în activitățile noastre de training sau consiliere în carieră.