PERMA-H

Interesul pentru o viață mai bună există de multă vreme, de la grecii antici la explozia mișcării de self-help din zilele noastre. Ce înseamnă, însă, o viață mai bună? La ce se referă starea de bine sau atât de des întâlnitul wellbeing? Care sunt, de fapt, ingredientele unei vieți înfloritoare?

***

La modul cel mai simplu, starea de bine se referă la abilitatea de a ne simți bine și a funcționa eficient; la a avea la îndemână resursele necesare trecerii prin perioadele mai bune sau mai puțin bune pe care le întâmpinăm în viață și muncă – la a prospera emoțional, intelectual, social sau fizic.

***

Profesorul Martin Seligman, unul dintre cei mai cunoscuți psihologi la nivel mondial și inițiatorul domeniului psihologiei pozitive, susține că atingerea stării de bine presupune următoarele elemente: cultivarea emoțiilor pozitive, implicarea în ceea ce facem, dezvoltarea unor relații eficiente cu ceilalți, construirea unui scop și a unei semnificații în viață și realizările și împlinirile noastre. Acest cadru este cunoscut sub numele de PERMA:

#Emoții pozitive (en. Positive emotions)

#Implicare (en. Engagement)

#Relații pozitive (en. positive Relations)

#Sens și scop (en. Meaning and purpose)

#Reușite și realizări (Achievement and accomplishment)

****

Sunt foarte mulți psihologi care susțin că acestora li se mai adaugă #Sănătatea sau #Vitalitatea (en. Health/ Vitality), respectiv o dietă sănătoasă, exerciții fizice făcute în mod regulat și un somn odihnitor; aceștia afirmă (părere cu care suntem și noi de acord) că fără #Sănătate sau #Vitalitate este mai greu să ajungem la PERMA.

***

Exact ca la grupele de mușchi, aceste componente pot fi măsurate, urmărite sau dezvoltate prin implicarea în activități specifice de creștere a stării de bine. Iată câteva exemple de astfel de activități: identificarea zilnică a trei lucruri pentru care suntem recunoscători și motivele pentru care suntem recunoscători, stabilirea și atingerea obiectivelor personale, dezvoltarea punctelor forte, creșterea încrederii în noi și diminuarea sentimentelor de îndoială, diminuarea obiceiului de a „rumega” continuu în mintea noastră situații care ne nemulțumesc sau oferirea de feedback activ constructiv.

*****

Pentru a-ți îmbunătăți starea de bine este important să conștientizezi unde te afli acum – de unde pleci înspre călătoria spre o viață mai bună. Pentru aceasta am tradus și adaptat un mijloc de evaluare validat științific, dezvoltat în cadrul departamentului de psihologie al Universității Pennsylvania USA – unul dintre cele mai puternice departamente de psihologie din lume.

***

Ce anume măsoară instrumentul propus?

***

Emoții Pozitive (en. Positive emotions): raportul între emoțiile pozitive și emoțiile negative experimentate.

Emoțiile sunt esențiale atingerii stării de bine. Emoțiile pot varia de la foarte negative la foarte pozitive și pot fi de intensitate ridicată (ex: încântare/ energie/ entuziasm) sau scăzută (ex: calm/ relaxare/ tristețe). În ceea ce privește emoțiile pozitive, testul evaluează mai ales la tendința de a simți mulțumire și bucurie. În ceea ce privește emoțiile negative, testul evaluează mai ales la tendința de a simți tristețe, anxietate și furie sau enervare.

***

Implicare (en. Engagement): dezvoltarea punctelor noastre forte – acele lucruri la care suntem buni și care ne încântă atunci când le facem. Implicarea se referă la abilitatea de a fi absorbiți, interesați și angajați într-o activitate sau în lume, în general. Nivelurile foarte ridicate de implicare poartă denumirea de flow – echilibrul perfect între dificultatea sarcinii și capacitatea noastră de a o rezolva; acele momente în care suntem atât de absorbiți de ceea ce facem,  încât uităm de trecerea timpului.

***

Relații pozitive (en. positive Relations): crearea de legături autentice, care ne dau energie. Relațiile pozitive se referă la a ne simți apreciați, sprijiniți, valorizați sau iubiți de către ceilalți. Relațiile pozitive cu ceilalți stau la baza stării noastre de bine – ceilalți contează extraordinar de mult!

***

Sens și scop (en. Meaning and purpose): sentimentul că facem parte din ceva mai mare decât noi înșine.

Sensul sau semnificația presupun să simțim că avem un scop, o direcție în viață, să simțim că viața este valoroasă și merită trăită; să ne simțim conectați cu ceva mai mare decât noi – o credință, o cauză caritabilă, un scop personal, copiii noștri etc.

***

Reușite și realizări (en. Achievement and accomplishment): reușitele noastre și credința că avem resursele necesare pentru a duce la bun sfârșit ceea ce este important pentru noi. Realizările pot fi obiective – premii sau recunoașteri oficiale primite, dar se pot referi și la sentimentul de competență pe care îl putem simți. Presupune atât lucrul înspre, cât și atingerea efectivă a obiectivelor, precum și a ne simți capabili să completăm sarcinile și responsabilitățile zilnice. Instrumentul propus măsoară sentimentul subiectiv de realizare, de a face față cu succes responsabilităților zilnice.

***

Sănătatea sau Vitalitatea (en. Health sau Vitality) – o dietă sănătoasă, exerciții fizice regulate, un somn adânc. Instrumentul propus măsoară percepția noastră asupra propriei sănătății – abilitatea de a ne simți bine și sănătoși zi de zi.

***

Completează și tu testul! Descarcă-l pe calculatorul tău de AICI

Dacă ai nevoie de sprijin pentru a face pasul de la „mă descurc așa cum pot” la „am o viață înfloritoare, plină de semnificație” hai să ne cunoaștem. Vei afla mult mai multe despre tine și despre PERMA-H și vei exersa acele activități care se potrivesc propriilor interese și nevoi.

 

Instrumentul de testare este tradus și adaptat după: Butler, J.,& Kern, M. L. (2015). The PERMA Profiler: A brief multidimensional measure of flourishing. Available here.